80 jaar Marcel Julius Joosen
“De realistische mannenbeelden vormen de basis van mijn eigen stijl, die in de loop van de jaren is ontwikkeld. Ik heb de realistische beelden nodig om de essentie neer te zetten van wat ik wil laten zien. Realisme, dat was wat ik wilde, maar niet op de klassieke manier” Marcel Julius Joosen
Verwondering en verlangen, kracht en schoonheid
Mijn geselecteerde werk in galerie Zeven Zomers is een grove doorsnede van mijn totale oeuvre. Het begint met de kleine kadertjes, keramiek gevat in doosjes van hout en later in brons. In mijn academie periode was er geen ruimte voor figuratie en realisme. Daarom legde ik me daarna toe op de studie van portret en model. De onderstroom in mijn werk is altijd de samenwerking met mannelijke naaktmodellen. Hoewel ik de schoonheid van het mannelijk lichaam en vooral van het jong volwassen model bewonder en verbeeld, is het ook de kwetsbaarheid die me intrigeert. Degene die zichzelf blootgeeft en ten toon stelt, dat gegeven ontroert mij steeds en die emotie is mijn afdruk in klei, in het gips en in het brons. Ik ervaar dat tijdens het werken als momenten buiten tijd en plaats en van verbondenheid met de jongen, de man die voor me is en die me laat ontdekken en vermoeden. De ontmoeting met Afrikaanse modellen hebben die momenten verdiept en gaven de inspiratie om de donkere man een plaatst te geven in onze cultuur met het vertrouwen dat hij die zal verrijken. Mijn motivatie om te creëren is verwondering, het verlangen, de kracht en de schoonheid.
Fotografie: Wil Gipman
Artikel in de Gelderlander
De Gelderlander schreef een ARTIKEL over de expositie van Marcel Julius Joosen, d.d. 23 maart 2023.
Werk in kaders
In de jaren ’70 vorige eeuw was er nog weinig mannelijk bloot te zien in het gewone leven. Ik vond mijn voorbeelden in catalogi van de vroege postorder bedrijven. De reclamepagina met mannenslips -en een beetje bloot- waren het begin van de kleine keramische beeldjes in kader. Ik exposeerde mijn eerste serie kleine kaders in ROB galerie in Amsterdam en New York: een galerie met mannenkunst. Daarnaast exposeerde ik ook in het gaycircuit wat in die jaren een grote ontwikkeling doormaakte. Na de kleine objecten in doosjes, zocht ik naar andere natuurlijke kaders bv. panelen en kussens. Intussen durfde ik ook het grotere werk aan; levensgrote mannenbeelden in gips. Ik maakte delen van het mannenlijf in smalle hoge kaders op ware grootte. Een nieuw element was de kleur die ik gebruikte om een levensecht effect op te roepen. Ik maakte ook stukken in delen die samen een heel figuur vormden. De inkomsten uit atelierexposities en incidentele deelname aan exposities stelde me in staat om ook brons laten gieten.
De komst van meer galerieën, die figuratieve kunst exposeerden, gaf mij de mogelijkheid om mijn eigentijdse mannenbeelden te tonen. Zoals in Galerie Faubourg (Amsterdam), Kunstsalon (Utrecht) en bij een overzichtstentoonstelling in museum Markiezenhof (Bergen op Zoom), in 1993 bij Wiek XX (Nieuweschans) en de latere galerie MooiMan (Groningen), die mijn beelden tonen op grote kunstbeurzen in binnen- en buitenland.
“Natuurgetrouw boetseer ik ‘mannelijk naakt’, door goed te kijken naar het model. De modellen waar ik mee werk hebben veelal een Afrikaanse achtergrond. Ze zijn gedurende een aantal dagen fysiek aanwezig in mijn atelier in Frankrijk. Met klei werk ik aan het beeld tot de perfectie is bereikt” Marcel Julius Joosen
Eigentijdse mannenbeelden
Vervolgens onderzocht ik naar de mogelijkheden van de fragmenten. Het wonderlijke is dat ik uitkom bij het gedeelte zonder kader en dat het idee en de inspiratie, voortkomt uit het werk van kunstenaars van Afro Amerikaanse afkomst. Ik noem o.a. Augusta Savage, Barkley L. Hendricks, Kerry James Marshal, Kehinde Wiley, Kara Walker en David Hockney. Maar zonder kader is een afgesneden fragment artificieel, kunstmatig! Niet herkenbaar zoals een gedeelte van een klassiek Grieks beeld. Met toevoeging van het ontbrekende profiel wordt het beeld aangevuld en compleet, waardoor het beeld in volle schoonheid aandacht krijgt. Twee van mijn nieuwste werken met de titel “Verlies” zijn te zien tijdens de expositie.
Galerie Zeven Zomers
In galerie Zeven Zomers krijgt mijn werk niet alleen een mooie plek midden in de Nijmeegse binnenstad, maar ook de aandacht en toewijding van de galeriehouder Eelko van Iersel. Sinds 2018 zijn mijn eigentijdse mannenbeelden permanent te zien in de galerie. De expositie ’80 jaar Marcel Julius Joosen’ is te zien tot en met 7 mei 2023.