Marikenstraat 50 nieuwe locatie

Marikenstraat 50


Maart 2016 opende de galerie haar eerste locatie op de Marikenstraat. Na een aantal omzwervingen -zoals dat gaat met een nomadische galerie is de nieuwe locatie op nummer 50 feestelijk geopend op zondag 8 april 2018. Het onderhavige pand heeft ruim 8 jaar leeg gestaan. Leegstand in de florerende Marikenstraat is een doorn in het oog voor de ondernemers, winkelend publiek en de vastgoedeigenaren. Galeriehouder Eelko van Iersel slaagt erin om met ‘Zeven Zomers’ de aantrekkelijkheid van de straat te verhogen. Er ontstaat een aantrekking van winkelend publiek en verbinding tussen de gevestigde winkels. CBRE -de overkoepelende organisatie van de Marikenstraat- wil de kunstgalerie graag in haar straat houden, omdat deze een positieve bijdrage levert. De galerie in het midden van het Nijmeegse stadscentrum is van ongekende waarde.

De galerie is gratis toegankelijk en onderneemt zonder subsidies, volledig op eigen kracht.

Bezoekers vinden het een verademing om de exposities te bezoeken, de schoonheid van de kunstwerken te beleven en even in een hele andere wereld te zijn. De kunstoase midden in het bruisende stadscentrum doet mensen tot rust komen en laat bezoekers genieten van de vreugde die de kunst brengt. Deze galerie leent zich uitstekend voor een zorgvuldige presentatie van de geselecteerde kunstwerken. Galeriehouder Eelko van Iersel voorziet een mooie en succesvolle periode op de nieuwe locatie.

Op 1 maart is het slopen begonnen en is het pand ontdaan van alle overbodige rommel.

Verhuizen & verbouwen

Eigenaar Eelko van Iersel ontving 1 maart jongstleden de sleutel van de Marikenstraat 50. De vorige huurder had een gedeelte van het interieur laten staan toen ze het pand, 8 jaar geleden, noodgedwongen moesten verlaten. De winkelunit was toentertijd gedecoreerd met een ufo die uit de muur kwam vliegen, een 4-tal zwevende ornamenten, een treinrails over het gehele plafond, pashokken, een hapjeskeuken inclusief poppenhoek. Alle muren waren ‘Anton Pieckerig’ beschilderd met verschillende kleurschakeringen in oker, creme-wit en terracotta. Van Iersel begon eerst met slopen van de ludieke decoratie die nog in het pand aanwezig was. Alle overtollige rommel werd weggebroken en afgevoerd naar de milieustraat. Hij wilde het pand zoveel mogelijk in ‘casco staat’ brengen alvorens de wanden en het plafond wit werden geschilderd en de vloer grijs gecoated. Dit pand zal haar industriële sfeer behouden. Een open ruimte, waar de buizen van de waterafvoer en de leidingen van de elektriciteit zichtbaar blijven, maar door de witte kleur op de achtergrond verdwijnen. Een bezoeker sprak al over ‘Hét Centre Pompidou’ van Nijmegen. Tevens werd het pand energetisch grondig gereinigd. “Als een pand lange tijd leegstaat kan het zich vullen met entiteiten die zijn blijven hangen en de sfeer negatief beïnvloeden. Met behulp van een vriendin voerde ik een ritueel uit om het pand op te schonen. Een ritueel waarbij witte salie wordt gebrand met de juiste intentie en gebed. Alle duistere energie werd met liefde begeleidt naar het licht. Zodat er ruimte ontstaat voor de positieve sfeer van galerie Zeven Zomers. Vrienden, familie en kunstenaars waren wederom zo aardig om hun hulp aan te bieden. Want zo’n groot project, dat kan ik niet alleen”, aldus Van Iersel.

Innovatief ondernemen

Nadat de ruimte geschilderd is en de professionele verlichting is aangelegd ziet Eelko van Iersel voor zich wat hij vooraf door de ‘rommel van het pand’ had gevisualiseerd. “Je moet wel ergens doorheen kunnen kijken. En je moet lef hebben om het aan te gaan. Hans van Delft (vastgoedman én oud-voorzitter van de Nijmeegse voetbalclub NEC) vertelde laatst in een collegetour dat je als ondernemer risico’s moet nemen, maar dat je altijd vooraf moet kijken of je het risico financieel kunt dragen, ook als het onverhoopt een fiasco wordt. Dát maakt je een echte ondernemer”, aldus van Iersel. Vorig jaar was hij ook al met dit pand bezig geweest, maar toentertijd schrok het hem af: de hoeveelheid werk die verzet moest worden om de rommel op te ruimen en dit pand om te bouwen tot kunstgalerie. Dit jaar durfde hij het aan en kwam hij tot goede afspraken met de eigenaar van het pand.

Nomadische kunstgalerie

“Mijn galerie is géén pop-up winkel maar een gerenommeerde kunstzaak. Galerie Zeven zomers is de enige galerie in Nederland die 15 jaar reist en kunstexposities toont in het centrum van Nijmegen. Iedere locatie wordt zorgvuldig opgeknapt, geschilderd en ingericht met mooie kunstwerken. De vastgoedverhuurders willen graag met mij samenwerken, omdat ze de ervaring hebben dat afspraken goed worden nagekomen. Met de eigenaren van de Marikenstraat heb ik een goede verstandhouding. Op dit moment heb ik er een winkel van 200 m2 en twee etalages ingericht met kunst.“, aldus Van Iersel.
Met een makkelijk te monteren verlichtingssysteem en verplaatsbare elementen zoals wanden en sokkels heeft Van Iersel in een maand een nieuwe locatie ingericht. ,”Het is wel veel werk hoor. Ik wil dat de presentatie er perfect uitziet met strakke vloeren en wanden.’’

De witte muren/plafond en de grijze vloer is een prima basis om de exposities van galerie Zeven Zomers te presenteren.

Opening 8 april 2018

Naast de vaste collectie tonen twee gast-exposanten hun kunstwerken. De expositie toont een selectie bronzen beelden van ‘mannelijke naakt’ van Marcel Julius Joosen. Kunstenaar Fons Uytdehaag toont zijn nieuwste glaskunst, glas in combinatie met verschillende metalen.

Marcel Julius Joosen brons

Marcel Julius Joosen wordt door velen beschouwd als de beste beeldhouwer van mannelijk naakt in Nederland. Met zijn perfecte beheersing van techniek en zijn klassieke beeldtaal heeft hij een bijzondere rol gespeeld in de emancipatie van mannelijke kunst. De traditionele vormgeving die Marcel zo aanspreekt, bracht hem pas later in zijn carrière waardering. Zijn beelden bieden een sensuele ervaring, willen aangeraakt worden. Hij werkt altijd naar levende modellen. Vaak zijn dit asielzoekers van Afrikaanse afkomst die hij tijdens het geven van lessen heeft ontmoet. Fysieke schoonheid, maar ook vooral kracht en uitstraling, bieden de basis voor zijn beelden, die altijd portretten zijn, waarin de verscheidenheid hem boeit.

Fons Uytdehaag glas

De scheppende kracht van de natuur is een oneindige inspiratiebron voor glaskunstenaar en viroloog Fons Uytdehaag. “De wetenschapper in me dwingt me tot verdieping naar onderwerpen die variëren van de diepzee tot het heelal”. Door het gebruik van metaalstructuren probeert Fons de beweging van het hete glas te sturen. “Het is een dialoog tussen glas en metaal, waarbij de kleuren die ik toevoeg de beweging en de uiteindelijke vormen accentueren en de emotie vertalen. Voortdurend doe ik onderzoeken naar verschillende materialen. Denk hierbij aan koper en staal, al dan niet gegalvaniseerd, star of gebreid. Telkens ben ik weer verbaasd en verrast door wat ik ermee kan uitdrukken. Door de effecten die koper-, ijzer- en zinkoxides hebben op heet glas, zoals kleuren en bellen in het glas, zie ik metalen niet langer alleen als vormgevend element. Glas en metaal zijn gelijkwaardige partners en hebben dezelfde waarde voor de uiteindelijke esthetiek van het object.”